Podstawowe składniki i dodatki do sushi

Sushi to tradycyjne japońskie danie, które ma bardzo długą historię. Jego początki sięgają 718 roku, kiedy to pojawiła się pierwsza pisemna wzmianka dotycząca tej potrawy. Ze względu na charakterystyczne położenie swojego kraju oraz ukształtowanie jego terenu (dominują tam góry) Japończycy żywią się głównie rybami i owocami morza, w które bogate są przybrzeżne ciepłe wody morskie. Pomysłowi mieszkańcy Japonii postanowili zaadoptować górzyste tereny na uprawy tarasowe ryżu, dzięki czemu stał się on jednym z podstawowych składników ich diety. Fundamentem kuchni japońskiej są więc świeże ryby, pyszne owoce morza oraz ryż. W czasach, kiedy nie było lodówek, a dłuższe przechowywanie ryb sprawiało duży problem, Japończycy wymyślili sprytny sposób konserwowania cennych darów morza. Po wyłowieniu czyszczono i solono kawałki ryb oraz owoców morza, a następnie obkładano je szczelnie ugotowanym ryżem. Tak przygotowany pakunek przyciskano kamieniem, który po upływie kilku tygodni zastępowano zwykłą pokrywką. Ryba pozbawiona dostępu powietrza zaczynała fermentować, dzięki czemu okres jej przydatności do spożycia zdecydowanie się wydłużał. Można ją było zjeść nawet kilka miesięcy, a nawet lat później! W miarę upływu czasu zmieniał się powoli sposób przygotowywania sushi. Do ryżu zaczęto dodawać ocet ryżowy, dzięki czemu można go było także jeść, a czas fermentacji był coraz krótszy. Dzisiejsze sushi to majstersztyk smaków i aromatów, który oczarował cały świat!


Z czego składa się sushi?

1. Ryż

Trudno wyobrazić sobie sushi bez ryżu. Nie może być to jednak przypadkowa jego odmiana, ponieważ nie każdy gatunek będzie się nadawał to tej potrawy. Ryż używany do sushi powinien mieć krótkie ziarna, a jego smak musi być lekko słodkawy.

2. Ocet

Ryż musi być wzbogacony dodatkiem octu. Można go razem z nim gotować albo dodać go tuż po ugotowaniu. To on nadaje mu specyficzny smak i zapach.

3. Nori

To wysuszone arkusze powstające z glonów morskich, w które zawija się sushi. Jest to wyjątkowo zdrowy produkt, który zawiera cenny kwas alginowy. Jego działanie na nasz organizm jest nie do przecenienia! Wiąże on metale ciężkie oraz inne toksyczne substancje w organizmie i pomaga się nam z nich oczyścić. Poza tym rozpuszcza tłuszcze i pomaga pozbyć się zalegającej w ciele flegmy. Regularne spożywanie nori pomaga obniżyć stężenie cholesterolu we krwi.

4. Ryby

Do produkcji sushi używane są wyłącznie najświeższe ryby pochodzące z oceanu, bowiem tylko one są odporne na ataki niebezpiecznych pasożytów. Najpopularniejsze gatunki ryb używane w sushi to: łosoś, makrela, tuńczyk, halibut, ryba maślana i węgorz. Wszystkie gatunki ryb słodkowodnych muszą być przed podaniem ugotowane.

5. Owoce morza

Oprócz ryb do sushi wykorzystuje się świeże owoce morza. Najpopularniejsze są: krewetki, homary, kraby, ośmiornice oraz kalmary.

6. Warzywa

Wiele ryb oraz owoców morza komponowanych jest z różnorodnymi warzywami. Niektóre rolki są całkowicie wegetariańskie, więc ich smak opiera się tylko na harmonii odpowiednio wybranych warzyw z ryżem. Najczęściej używa się: ogórków, marchwi, japońskiej rzepy, papryki, karczochów, pędów bambusa, marynowanej rzodkwi, awokado lub sfermentowanej soi.

7. Inne dodatki

Wiele odmian sushi wzbogacanych jest także innymi dodatkami takimi jak: surowe jajka przepiórcze, marynowane śliwki, wołowina czy omlety.

8. Imbir, wasabi i sos sojowy

Jedzenie sushi nie może się obyć bez serwowanego osobno marynowanego imbiru, zielonego chrzanu japońskiego, czyli wasabi oraz sosu sojowego. Imbir przyjemnie łechce podniebienie i rozszerza kubeczki smakowe ucztujących, aby mogli jeszcze bardziej rozkoszować się pełnią smaków sushi. Wasabi zaostrza smak, ale uważane jest także za skuteczny środek zabezpieczający przed zatruciem surowym mięsem ryb.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.